Májustól a Ferenczy-család vendégeskedik Kápolnásnyéken

Kápolnásnyék belépett a komoly vidéki kultúrközpontok sorába. Májustól egy kivételes művészcsalád vendégeskedik a Halász-kastélyban.

Tavaly nyáron nyitotta meg kapuit – többéves felújítás után –a kápolnásnyéki Halász-kastély. A 19. század elején épített klasszicista kúria (amit a névadó Dabasi Halász Gedeon megbízásából az 1910-es években neobarokk stílusban alakítottak át) az MKB Bank fantasztikus képzőművészeti anyagával debütált, mint kiállító intézmény. Második tárlata az Egy család – három iskolateremtő mester címet viseli. Sok magyar művészcsaládot ismerünk, ahol a nemzedékek egymásra örökítették a tehetséget és a szaktudást. Sajnos, elsősorban a szaktudást! A képzőművészet nem olyan, mint a zene vagy a matematika, hogy a szerencsés génekkel könnyen csodagyerekké válhat valaki. De kivételek is vannak: Ferenczy Károlyról és lányáról, Ferenczy Noémiről ezt mindenképpen elmondhatjuk.

Ferenczy Károly 1862-ben született Bécsben, előkelő német származású polgári család sarjaként. A középiskolát már Pesten végezte, és bár hivatalnoki állást szántak neki, elcsavarta fejét a képzőművészet, egy Fialka Olga nevű tehetséges festőnő személyében. Ferenczy több évig tanult neves európai akadémiákon, majd társaival együtt, 1896-ban megalapította a nagybányai művésztelepet, a modern magyar festészet bölcsőjét. Bár sok markáns tanár akadt Nagybányán, az egyik kulcsfigura, aki az impresszionista és posztimpresszionista franciás stílust átültette a magyar tájra, az éppen Ferenczy Károly volt. Október című napernyős plein air jelenete a Nagybányai Iskola legismertebb főműve.

Felesége, Olga, felhagyott az alkotással és a családnak szentelte életét. Első gyermekük, Valér festő és grafikus lett, bár túl nagy karriert nem futott be. Ő nem is szerepel a kiállításon – annál inkább az ikrek, Béni és Noémi. Béni a szobrászatot választotta, és bár a 20. század történelmi viharai között sok lehetősége nem volt tehetségét kibontakoztatni, így is a szentendrei művészet fontos képviselője és a modern plasztika stílusteremtő mestere lett. Nála is fontosabb szerepet kapott Noémi, akit a modern magyar gobelinművészet megteremtőjeként ünnepeltek már kortársai is. Nemcsak megtervezte a kárpitok mintáját, de meg is szőtte őket, a magas művészethez illő monumentális műfajt teremtve. A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum által rendezett kiállítás e három korszakos jelentőségű alkotó műveiből ad reprezentatív válogatást tavasztól a kápolnásnyéki Halász-kastélyban.

Egy család – három iskolateremtő mester a Halász-kastélyban, Kápolnásnyéken május 1-től.

 

forrás: artkalauz